donderdag 26 mei 2016

Dag 4: Bezoeken National Institute of Education (NIE) en United World College (internationale school)

Vandaag hebben een opleidingsinstituut bezocht en een school. 

1. National Institute of Education (NIE)
De ochtend was voor ons iets minder inspirerend als we gedacht hadden. Mevrouw LIM Luck Siew sprak voornamelijk over hoe het vroeger was en hoe zij tot het kennisniveau waar ze nu zijn Hier had zij een uur voor nodig wat naar onze mening in een half uurtje kon. 


Wel interessant was haar verhaal over het opleiden en aannemen van de docenten. Alle startende studenten worden eerst grondig gescreend en krijgen een uitgebreide intake. Ze worden aangenomen door het ministerie en zijn ook in dienst van dat ministerie. De opleiding duurt erg kort (9 maanden, wordt 15 maanden)en er zijn nauwelijks praktijk ervaringen (academische opleiding). 


Daarna hadden we spreker Dr Wong Meng Ee, teaching research in assistive technology en tevens zelf blind. Hij herhaalde een deel wat de vorige spreekster al had verteld en gaf een demonstratie van de apps waarmee hij als blind persoon werkte. 





United World College (internationale scholen)



Vanmiddag werden we hartelijk ontvangen door Sean McHugh. Deze man had een zeer doordachte keuze wat betreft inzet ICT en bracht dit erg enthousiast. Focus op de leerontwikkeling van het kind en daarbij de ouderbetrokkenheid. 

Wees aardig :)
voelen zenuwachtig? Wees moedig!
Kun je er wel uit?
Zou dit beter?
Je kunt mooie dingen te maken ...
Werk en spelen ...
Is dit recht, of fout?
Laat jezelf!



Ook deze school is een apple school die gebruikt maakt van de functionaliteiten binnen google apps for Education. Dit zag je duidelijk terug in de school tijdens de rondeleiding. Jack heeft een rondleiding gehad secondary en ik bij de primary school. I pads worden al ingezet bij de kleuterklassen. Ook hier zagen we weer een beamer met een projectscherm. Dit is een interactieve beamer die ook draadloos gekoppeld kan worden aan de devices (screencasting) van bijvoorbeeld de leerlingen, zodat zij gemakkelijk hun presentatie kunnen geven.

Het aanbieden van  benaming portfolio gebruiken ze niet maar een Learning Journal.
Ook hier viel weer op hoe ontspannen de sfeer binnen de school is. Leerlingen zijn overal in het gebouw aan het werk, alleen, maar vaker in groepjes. Werken is hier echt any place any time.
Al het werk wordt gemaakt in Google applicaties en zo ookgedeeld met elkaar. Leerlingen zijn er enthousiast over, met name over het gemak van samenwerken.
Ieder dag is er een moment van i-time. De leerlingen mogen dan werken aan een eigen gekozen project. Dit doen ze meestal in 2-tallen.

Kennisdeling wordt bevorderd. Ten minste 2x per week moeten de leerlingen hun werk presenteren aan elkaar. Daar mogen de anderen dan positieve feedback op geven. Dit geeft de leerlingen een positief kritische houding naar elkaar en eigen werk.

Voorbeeld van een (Nederlandse) leerling (Anna) die uitlegt hoe zij ICT in school gebruiken. 
            





Het schoolgebouw.
We hebben ook gekeken naar de schoolgebouwen waar we geweest zijn. Hier wordt veel aandacht gegeven aan een gebouw waar iedereen zich "thuis" voelt. Het voelt een beetje als leven in een community: vrolijke kleuren, veel grote open ruimtes met nisjes en bankjes, waar de leerlingen in kleine groepjes of alleen aan het werk zijn. Leerlingen en docenten voelen zich er erg op hun gemak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten