maandag 30 mei 2016

Dag 5: Bezoeken 2 speciaal onderwijs scholen. Towner Gardens School en Yishun Park School


1. Towner Gardens School is onderdeel van Minds organisation:  

Het is de first purpose-built special education school in Singapore. De school is 54 jaar geleden opgericht en telt momenteel 210 leerlingen. Ik kreeg het idee dat het bijzonder was dat wij op deze school kwamen kijken. Er was een hele delegatie van personeel om ons welkom te heten. Leerlingen met autisme, down syndroom en met een lage intelligentie tussen de 4 en 18 jaar bezoeken de school. De leerlingen nemen niet deel aan het reguliere curriculum. Door hun handicap zijn ze niet in staat om het reguliere lesprogramma te volgen. Leerkrachten hebben een speciale training gevolgd. Men kijkt naar de mogelijkheden van de leerlingen i.p.v. de onmogelijkheden.
Door middel van een powerpoint presentatie werden we op de hoogte gesteld van de visie en missie van de school. 


VISION
School of Excellence where every individual matters
MISSION
To provide a vibrant learning environment that inspires our students towards 
independence and integration into society.


ICT en onderwijs: 
Shirley, de dame die het ICT onder haar hoede heeft vertelde over het ICT-gebruik in de school. Ze gaan uit van de 5 Proficiancy levels. :
1: introductie met de computer
2: basis computer vaardigheden
3: desktop publishing
4: file management, introductie van het internet en social media
5: e-mailing en multimedia

Als basisvoorwaarde is er dan ook WiFi in de hele school. Ze maken gebruik van iPads in de klas. Verder zijn er enkelen in een centrale hal aanwezig. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Powerpoints in de klassen, is een enkele Apple TV aanwezig en wordt het gebruik van handphones ingezet. Ze gebruiken onder andere YouTube en daarnaast gebruiken ze verschillende Apps voor het inoefenen en verwerken van de lesstof. Deze App's zijn niet aan bepaalde methodieken gekoppeld en veelal gratis.
Ook wordt er een Edmodo bijgehouden met een zusterschool in Japan waar ze ook twee maal per jaar mee Facetimen. 


Tijdens de rondleiding vallen ook nog een aantal specifieke ICT dingen op. We zien een rekenles van een juf die met een iPad voorzien van beamer en scherm klassikaal les geeft. Het lijkt erop dat de juf gewend is met de iPad te werken. De leerlingen mogen met een stok het goede antwoord aanwijzen op het scherm. Het gaat traag en ongeorganiseerd, de leerlingen moeten lang wachten.

In een andere hoek zit een groepje leerlingen te werken met een iPad en schrijven. Ze mogen letters overschrijven. 1 leerling is aan het werk de rest kijkt toe. 


Ook had de school een aparte ICT-klas met voornamelijk iPads en computers. Leerlingen kunnen hier individueel aan het werk.
Foto's maken en bewerken is de opdracht. We zijn zelf goed op de foto gezet. 
Een leerling viel op door de iPad mini om zijn nek. Hij had een tekst-to-speech app om zichzelf verstaanbaar te maken. 
Concluderend aan dit bezoek is dat het een bijzonder groot verschil maakt of je een overheids- of priveschool bent. De financiele middelen om het ICT in school vorm te geven en technologisch                          er bovenuit te springen mist deze school. 



2. Rainbow CentreYishun Park School 
Yishun Park school is een school voor kinderen met een meervoudige handicap. Eindelijk een school met dezelfde doelgroep als de mytylschool. In totaal zijn er 368 leerlingen van 7-18 jaar en 250 leerlingen van 0-6 voor vroege interventie. 
Dit aantal is opgedeeld in de volgende subcategorieën:
- Leerlingen met meer dan een beperking (111 lln)
- Leerlingen met ASS problematiek (milde categorie, 277 lln)
- Leerlingen met ASS problematiek (milde categorie onder de 6 jaar, 112 lln)
- Leerlingen met neurologische aandoeningen zoals CP (onder de 6 jaar, 128 lln)
 
Het is een groot open gebouw, met atletiekbaan en zwembad in het midden. Ook hier de open structuur en alle lokalen komen uit op een gang met direct contact met buitenlucht. Erg mooi om te zien. Voor de rolstoelers was er een lift en een buitentrap waar de rolstoelers op en af kunnen. 

In de presentatie over de visie van de school werd al snel duidelijk dat hier hetzelfde SPED model gebruikt wordt als op MINDS. 

Nadat enkele personeelsleden in rap tempo hun verhaal deden werden we uitgenodigd om door de school te lopen.

Systematisch werden alle kamers afgelopen en afgevinkt. We krijgen enkele snoezelruimtes, logopedieruimtes, spreekkamers te zien. Dit was niet echt bijzonder. D
e speel- en snoezelruimtes worden op schema 2x per week bezocht door de klassen.De leerlingen worden zeer intensief begeleid. Zo bestaat een klas gemiddeld uit 8 leerlingen en minimaal 2 docenten. Vaak is er nog een hoop begeleiding naast waardoor de begeleiding ongeveer 1 op 2 kinderen is. 
De klassen waren erg klein en voorzien van gemiddeld 1 pc en beamer. Iedereen liep hier in schooluniform en personeel in school polo’s. Duidelijk herkenbaar voor iedereen. 
Terwijl we buiten liepen zagen we dat kinderen ook hier Boccia spelen. Geweldig om te zien! 

In de gangen komen we de voorzieningen van de kinderen tegen. 
sped
ICT en onderwijs
Helaas is binnen de school weinig of geen ICT. In de logopediekamer kwamen we nog een aantal 1 knopsbedieningen tegen.
Verder is het ICT in deze school beperkt tot een ruimte. Voor deze ruimte was een medewerker van een technologisch bedrijf binnegehaald om hier het ICT en onderwijs op poten te zetten, uiteraard wel binnen de kaders van het ministerie (MOE)
 

Deze ruimte bevat een breed scala aan faciliteiten die aansluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Zo zijn er clevy toetsenborden, is er een magic carpet,






stonden er diverse computers met in hoogte verstelbare tafels en beschikken ze over een technologie waarbij er gebruik wordt gemaakt van software waarbij leerlingen d.m.v. een oogscanner taken kunnen uitvoeren (eye-click). 

Dit mochten we allemaal uitproberen! 
Jack en ik hadden gelijk al plannen om voor ons ook een lokaal in te richten zodat onze collega's dingen kunnen uitproberen! Het was erg leuk om te mogen ervaren. De mogelijkheden en middelen zijn aanwezig om ICT binnen de klaslokalen te integreren. Momenteel gebeurt dit nog niet en zijn de leerkrachten terughoudend in het toepassen van ICT binnen de klas omdat ze bang zijn dat leerlingen afhankelijk worden of overprikkeld raken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten