woensdag 25 mei 2016

Dag 3: bezoeken aan Pathlight school for Autism en Chatsworth International School

Vandaag hebben we 2 scholen bezocht met allebei een verschillend karakter.

1. Pathlight school 
Het eerste wat ons opviel was de architectuur van de school. 

  • Veel open ruimtes, waar van alles gebeurde (gym - eten - studiehoekjes - communicatiehoekjes).
  • In het midden van het gebouw was de open tuin. Vanuit alle klassen kun je daar op uitkijken. Alle klassen (in etages) grenzen met een gang aan die binnentuin. Iedere keer wanneer je uit de klas gaat kom je min of meer in de openlucht terecht.
  • Een prachtige praktijk-tuin waar de leerlingen leren om van alles te verbouwen.
De onderwijsaanpak is erg gestructureerd, wat begrijpelijk is voor een school met alleen maar autisten. Overal hangen briefjes hoe je je moet gedragen, wat je moet doen,stappenplannen, e.d. We kregen een beetje het gevoel van "overkill" wat dit betreft.



Opvallend: in de school zijn alle digiborden weggehaald en vervangen voor projectieschermen met beamers. De school is een echte iPad school. Interactief werken gaat op de volgende manier: in alle klassen zijn trolleys met iPads waarmee de leerlingen werken. Deze iPads kunnen direct wireless gekoppeld worden aan de beamer (casting), zodat de docent behalve zijn eigen pc ook meteen aan anderen kan laten zien wat een leerling heeft gemaakt, gedaan etc. Leerlingen maken zelf filmpjes, foto's en worden gefilmd en vanuit daar evalueren ze of het doel is behaald.  
Werken in groepsverband of klassikaal lesgeven wordt veel gedaan met Kahoot: de leerkracht stelt een vraag en de leerlingen kunnen individueel antwoorden via de iPad. Resultaten verschijnen direct op het grote scherm.

ICT en kwaliteit van het onderwijs.
ICT staat in dienst van het onderwijs. Het is een tool waarmee de leerdoelen (groeps- en individueel) ondersteund kunnen worden. Om het goed te kunnen inzetten is bij de docenten kennis en inzicht op dat gebied nodig.
In Pathlight wordt die kennisdeling als volgt gerealiseerd:
Er is een expertisegroep met de naam IT & Design Acadamy (ITDA). Zij zorgen er niet alleen voor dat de leerkrachten op de werkvloer de juiste it-tools hebben, maar ook de kennis om in te zetten vanuit didactisch oogpunt. Dit vanuit een school-within-a-school concept. Dit bovenschoolse team ontwikkelt de expertise om die dan door te geven aan de i-coaches van de verschillende afdelingen. Exact het principe zoals wij dat ook wensen voor BOOR-Speciaal.
ICT as a learning tool in de verschillende curricula. Voorbeeld: visuele en interactieve stappenplannen voor het bakken van een taart.
Daarnaast wordt ICT ook ingezet als doel op zich: leren omgaan met social media, gedragsnormen, leren programmeren met Lego, vanuit het principe 
"a smart nation needs smart schools and smart youngsters".

Ook hanteren zij het zogenaamde village-concept. Leerlingen met beperking worden wel op een reguliere school geplaatst, maar et de ondersteuning van het centrum. De curricula worden gesplitst op niveau en behoefte van de leerling gegeven door de docenten van het centrum en de social activies worden met de rest van de school gedaan.

2. Chatsworth International School
Ons tweede bezoek van vandaag was aan één van de Internationale scholen. De school werkt met IPC. http://www.ipc-nederland.nl/het-ipc/wat-is-het-ipc
Great Learning, Great Teaching, Great Fun.
Het International Primary Curriculum is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4-12 jaar gericht op de creatieve en zaakvakken. Het is onderlegd met een duidelijk leerproces met specifieke leerdoelen voor elk vak en speelt tevens in op een steeds kleiner wordende wereld door doelen voor burgerschap te definiëren.
Het bijzondere aan deze school was dat de hele school draait op Google Apps for Education. Leerlingen maken en delen hun werk in Drive, al vanaf groep 3. Vanaf 4 jaar wordt er een e-portfolio aangemaakt waarin de leerlingen een eigen regie hebben en meteen leren erin te werken. Zij doen dat met easy blogger junior. Het is mooi om te zien met welk gemak deze kinderen dat doen! Ouders, leerlingen en docenten hebben toegang tot dit e-portfolio en kunnen er ook in werken. De leerling stelt 3 doelen per week die geëvalueerd worden met een mentor. 
Ze maken allerlei presentaties over hun kennis-zoektocht op onder andere het internet en presenteren dat aan hun docent en mede klasgenootjes. Kijk maar eens naar dit filmpje om te ervaren met welk gemak ze op jonge leeftijd al kunnen presenteren.







We hebben samen gesproken over oudercommunicatie. Deze school is ook aan het zoeken naar een communicatieplatform. Op Social Schools, waar we op onze school in juni een pilot mee gaan draaien, reageerde ze erg enthousiast op en we hebben elkaars contactgegevens uitgewisseld om na afloop van de reis contact op te nemen en wederzijdse info uit te wisselen.

Wat op deze school voor ons bijzonder was is dat de docenten allemaal direct toegang hebben tot de drive van hun leerlingen.

Alle docenten hebben wekelijks een (paar uurtjes in de) middag waar ze intercollegiaal overleg hebben en best-practices, ideeën e.d uitwisselen. De klas wordt dan overgenomen door bv de gymleraar.

Het is een inclusive school: maar zoals we al verwachtte: alleen de leerlingen met geringe enkelvoudige beperkingen worden toegelaten. Op een populatie van ruim 700 leerlingen is er 1 SEN teacher!

Wat ons vooral opviel was dat de leerlingen allemaal erg enthousiast waren als ze over hun school vertelden. Het voelde voor mij ook als een ontspannen en prettige sfeer binnen de school.
Nog een leuk idee voor in de klassen: Iedere klas had voorin 2 matten liggen, waar alle kringactiviteiten gedaan werden.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit, alleen het filmpje is niet zichtbaar😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inspirerend en leuk zeg! Alleen het filmpje doet het inderdaad niet. Maar dat zien we vast nog wel een keer ;-)
    Succes nog daar!

    BeantwoordenVerwijderen